LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

20
nov

Postdwerg versus postreus

De postmarkt krimpt jaar op jaar. Moeten we terug naar één landelijk postbedrijf? Nee, waarschuwt Henk Reinders uit Nieuweroord, landelijk manager van Business Post, de politiek alvast.

Roodgele shirts onderscheiden de postsorteerders en bestellers van Business Post in veel regio’s in ons land van de collega’s van PostNL (oranje) en Sandd (blauw).

Er is nog een onderscheid. Van de 3000 werknemers van Business Post hebben 2500 het stempel van ‘mensen met afstand tot de markt’. Het brede begrip verraadt de oorsprong van het bedrijf: de sociale werkvoorziening.

Het werk van postbesteller past heel goed bij veel medewerkers, legt Henk Reinders uit Nieuweroord, landelijk manager van Business Post, uit. "Het geeft de mensen veel vrijheid maar ook verantwoordelijkheid. Ze zien hoe belangrijk het is dat de post goed wordt bezorgd.’’

Coöperatie
Dat werkplezier is een van de belangrijkste drijfveren voor Reinders om zich hard te maken voor Business Post, de merknaam voor een coöperatie van 22 postbedrijven met 50 vestigingen verspreid over het land.
Deels in bezit van de oorspronkelijke eigenaren als Alescon in Assen, Emco in Emmen en Caparis in Friesland; deels in handen van commerciële bedrijven als Cycloon in Overijssel en Groningen en MSG in Groningen, met gedetacheerd personeel van de sociale werkvoorziening. Ze zijn samen goed voor de bezorging van jaarlijks 100 miljoen poststukken.

Meer bedrijven maar minder post
Business Post is daarmee nog een dwerg op de postmarkt, die 2800 miljoen poststukken groot is. Maar door steeds nieuwe klanten aan zich te binden weet het zich in een krimpende markt op dat niveau staande te houden, stelt Reinders.

In vergelijking tot 2015 zal de postmarkt tot 2025 door digitale ontwikkelingen halveren, zo heeft Economische Zaken uitgerekend. Het ministerie onderzoekt daarom momenteel scenario’s om de postbezorging voor de toekomst te garanderen. Daartoe vond gisteren in Den Haag een hoorzitting plaats.

Bij iedere presentatie van kwartaalcijfers laat PostNL-topvrouw Herna Verhagen haar mening daarover al horen. Die uitlatingen stemmen Reinders niet vrolijk. Hij kan ze niet anders vertalen dan dat PostNL terug wil naar het verleden, terug naar één bedrijf dat alle post in ons land bezorgt. De bezorging met meerdere spelers op de markt maakt het niet meer lonend de post vijf dagen per week overal te bezorgen.

‘Niet zomaar weer stoppen...’
"Ho even, we gaan niet zomaar weer stoppen met ons opgebouwde mooie bedrijf. PostNL mag ermee schermen dat het 50.000 mensen in dienst heeft, Sandd en wij hebben samen inmiddels ook 23.000 werknemers.’’

Reinders wil de oplossing zoeken in meer samenwerking tussen de verschillende postbedrijven. Zijn advies aan de politiek is om dat wettelijk mogelijk te maken. "We werken wel eens samen met PostNL. Maar omdat het mengen van post niet is toegestaan, moeten onze bestellers in oranje tenue bijvoorbeeld eerst ’s ochtends de post van PostNL rondbrengen en ’s middags in onze roodgele shirts onze eigen post.’’

Minder bestellers door de straat kan, maar...
Dan moet je als bedrijven willen samenwerken, aldus Reinders. PostNL zou wat hem betreft zelf ook meer open moeten staan voor samenwerking.

Lees het hele artikel >>>

Bron: Dagblad van het Noorden