LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

22
nov

bol.com start i.s.m. PostNL een pilot met digitaal retourproces

Om klanten nog meer service en gemak te bieden in online winkelen, innoveert bol.com in samenwerking met PostNL het proces van retourneren. webshop, Het bedrijf is hiermee de eerste online winkel die de mogelijkheid biedt om met een digitale barcode een pakket te retourneren. Deze service is beschikbaar voor alle klanten in Nederland. Daarnaast kunnen klanten retourzendingen vanaf nu door PostNL bij hen thuis laten ophalen, op een tijdstip naar keuze. Deze nieuwe dienst, Retour Ophalen, is nog een pilot en daarom beschikbaar in een geselecteerd aantal regio’s in Nederland.

Drempel e-commerce verlagen
Het retourproces en de bijbehorende voorwaarden kunnen een drempel vormen voor consumenten om online te winkelen. Daarom heeft webwinkel deze innovaties samen met logistieke dienstverlener ontwikkeld, zodat het proces van retourneren nog toegankelijker en eenvoudiger wordt gemaakt. De grootste Nederlandse webshop verwacht hiermee de drempel om online te winkelen nog meer te verlagen en de groei van e-commerce verder te versnellen.

Printerloos retourneren
De klanten van bol.com die hun retour bij een PostNL-locatie afgeven, hoeven vanaf nu thuis geen retourlabel meer te printen. Klanten ontvangen bij het melden van een retour een digitale barcode. Op een aangesloten locatie kunnen klanten deze barcode op hun smartphone tonen aan de medewerker, die vervolgens de barcode scant en het label print. Printerloos retourneren is mogelijk voor het hele assortiment van de webshop, inclusief het assortiment van verkooppartners die gebruik maken van verzending via de vaste pakketbezorger.

Ophaalafspraak maken
Met de nieuwe service kunnen klanten bestelde items met het Select-label thuis op laten halen. Klanten kunnen via de digitale dienst een ophaalafspraak maken en het gewenste tijdvak aangeven. Zodra de klant zijn ophaalafspraak voor 12 uur ‘s middags maakt, kan de retourzending dezelfde dag tussen 15 uur en 21 uur nog worden opgehaald. Het ophalen van artikelen is mogelijk op werkdagen tussen 8 uur ’s ochtends en 21 uur ’s avonds.

Evaluatie na testfase
Op dit moment loopt deze pilot in Amsterdam en omgeving. Na de testfase wordt gekeken of de dienst verder uitgerold kan worden naar de rest van Nederland en ook Vlaanderen.

Vergroten service en gemak
De grootste Nederlandse webwinkel streeft al jaren naar het vergroten van service en gemak voor klanten met services als afhaalpunten, achteraf betalen en kosteloos retourneren. Daarnaast probeert bol.com er ook alles aan te doen om onnodig retourneren te voorkomen, door bijvoorbeeld productinformatie in de winkel te verbeteren en klanten nog beter te begeleiden bij een aankoop. Het retourpercentage van het bedrijf is volgens bol.com dan ook de afgelopen jaren stabiel gebleven en slechts enkele procenten betreffen, hetgeen beduidend lager is dan het gemiddelde voor webwinkels.

Bron: CustomerTalk