LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

21
dec

Nieuwe Belgische website wijst dichtste afhaalpunt aan

Mensen in België die online iets willen bestellen, kunnen voortaan op www.postaalpunt.be gaan kijken waar ze hun pakje in hun omgeving kunnen afhalen. Het platform, dat ook de locaties van de private postoperatoren bevat, moet de e-commerce in België bevorderen, klinkt het.

De website www.postaalpunt.be is ‘the place to be’ op het internet waar je naartoe moet surfen als je een pakje wil verzenden of ontvangen. De site biedt in één klik een landkaart aan met alle postpunten in de omgeving van het adres dat je hebt ingetikt. Je kan zowel een postcode, gemeente of straatnaam ingeven.

Alle operatoren staan op de kaart
De kaart toont niet alleen de postkantoren, postwinkels en postpunten van bpost, maar van àlle pakjesdiensten die een verzend- of afhaalpunt hebben (dus ook DHL, UPS, PostNL, enzovoort). “Afzonderlijke postoperatoren hebben wel een site met hun eigen netwerk, maar wat onze site uniek maakt in heel Europa is dat àlle operatoren er aan meewerken”, aldus Jack Hamande van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT).

Een pakje per dag voor iedereen
“Hopelijk kan ons land nu zijn achterstand op het vlak van e-commerce nog meer inlopen”, zei vicepremier Alexander De Croo (Open Vld). “In de VS wordt per hoofd van de bevolking elke dag een pakje bezorgd, bij ons is dat maar 1 pakje per 24 dagen (of 15 pakjes per jaar). Er is dus nog wat potentieel.”

De achterstand wordt al stukje bij beetje ingelopen, zo blijkt: e-commerce groeide in België met 13% in 2016. Dat is beter dan in de buurlanden, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Fransen (+9%), Duitsers (+10%) en zeker de Nederlanders (+12%) in de voorgaande jaren al een serieuze voorsprong hadden genomen.

Bron: Metrotime.be