LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

01
mrt

Was samengaan van Bpost en PostNL wel zo’n goed idee geweest?

Achteraf blijkt het voor de Belgische staat geen slechte zaak dat de overname van PostNL door Bpost vorig jaar is afgesprongen.

Je zal maar aandeelhouder zijn van PostNL. In november vorig jaar bestond de kans 5,75 euro te krijgen voor een aandeel van het Nederlandse postbedrijf. Dat was immers de hoogte van het laatste bod door sectorgenoot Bpost. Een bod dat van de hand gewezen werd door de bedrijfsleiding en de Nederlandse regering. PostNL zou het wel alleen redden.

Nu, drie maanden later, is een aandeel nog 3,25 euro waard. Dat is 43 procent minder dan het bod van Bpost. PostNL kreeg maandag een opdoffer van maar liefst 17 procent. Een reactie op de weinig hoopgevende financiële resultaten. De operationele winst, uitgezuiverd voor allerlei niet-structurele elementen, zakte het afgelopen jaar met 13 procent.

De koers van Bpost daarentegen had hoegenaamd niet te lijden onder het afspringen van de overname. Sinds de definitieve afwijzing van de Nederlanders is het aandeel met 8 procent gestegen. Onder meer de hogere postzegelprijs deed beleggers likkebaarden. Die compenseert het dalende postvolume ruimschoots.

Heeft Herna Verhagen, de ceo van PostNL, te hoog van de toren geblazen toen ze Bpost afwees? Zelf vindt ze van niet. De slechte cijfers zijn vooral te wijten aan de Nederlandse postregulator, die PostNL heeft verplicht om concurrerende postmaatschappijen toegang te geven tot zijn netwerk. Daardoor verloor PostNL meer volume dan voorzien en moet het bedrijf harder concurreren.

Deze regulatoire omgeving contrasteert sterk met die in België, waar Bpost als staatsbedrijf niets hoeft te vrezen. Van concurrentie op de postmarkt is geen sprake en de verhoging van de postzegelprijs was alleen mogelijk omdat de regering de regulator tijdelijk buitenspel zette. De riante monopoliedividenden wegen duidelijk zwaarder dan het belang van de consument.

Achteraf gezien kan je je dan ook afvragen of het samengaan van beide bedrijven wel zo’n goed idee was geweest. Regulatoire ingrepen door de Nederlandse toezichthouder zouden dan de Belgische overheid, die meer dan de helft van Bpost bezit, rechtstreeks geschaad hebben.

Als je de cijfers wat nader bekijkt, is het de vraag welk bedrijf er qua toekomstbestendigheid eigenlijk het beste voorstaat. PostNL haalt meer dan een derde van zijn omzet uit de snelgroeiende pakjesmarkt. Bij Bpost is dat maar 16 procent. Het Belgische bedrijf is nog veel afhankelijker van de overbeschermde en langzaam afkalvende markt voor binnenlandse post.

Conclusie: PostNL is weliswaar minder winstgevend dan Bpost, maar zet wel in op een veelbelovende markt en wordt door concurrentie scherp gehouden. Staatsbedrijf Bpost wordt door de overheid beschermd en kan zo meer winst persen uit een krimpende markt. Analisten hebben geen duidelijke voorkeur. Ze hebben op Bpost weliswaar vaker een buy-rating uitstaan dan op PostNL, maar tegelijk ook vaker een sell-rating.

Bron: De Standaard