LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

08
mei

Winst PostNL keldert door hevige concurrentie en krimpende postmarkt

Het onderliggende cash bedrijfsresultaat van PostNL  is het eerste kwartaal fors teruggelopen van €50 mln in 2017 naar €29 mln in 2018. De winst van de post- en pakketbezorger kelderde van €41 mln in de eerste drie maanden van 2017 naar €14 mln in dezelfde periode dit jaar.

Volgens ceo Herna Verhagen was te verwachten dat de resultaten lager zouden liggen dan vorig jaar. De postmarkt krimpt hard en PostNL ziet de concurrentie toenemen. De topvrouw wijt dit aan de opstelling van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De toezichthouder bepaalde vorig jaar zomer dat PostNL andere postbedrijven toegang moet geven tot zijn sorteer- en bezorgnetwerk tegen vastgestelde tarieven en voorwaarden omdat het bedrijf aanmerkelijk marktmacht heeft. De postbezorger verwacht dat dit jaarlijks €50 mln tot €70 mln gaat kosten.

Ook in Italië en Duitsland is de concurrentie hevig. Verhagen noemt het resultaat daar onbevredigend. De omzet daalde met 5% tot €270 mln. Ook in Italië dalen de volumes en prijzen.

Verhagen herhaalt dat consolidatie in de markt onvermijdelijk is. Al langer zinspeelt PostNL op een fusie met de grote concurrent Sandd. Begin april zei de ceo van Sandd tegen De Telegraaf wel open te staan voor consolidatie op de Nederlandse postmarkt. Sinds PostNL eind 2016 een fusieaanbod van zijn Belgische rivaal Bpost afsloeg, is de koers van het aandeel nooit meer in de buurt van het laatste bod van €5,75 gekomen. Het aandeel sloot maandag op €3,13.

PostNL moet zich omvormen van een bedrijf dat primair post rondbrengt naar een speler die in weet te spelen op de groei van online winkelen door steeds meer pakketjes te bezorgen. Op dat front wordt volgens de ceo goede voortgang geboekt.

Van de €875 mln aan omzet die het bedrijf het eerste kwartaal boekt, komt 42% van e-commerce. Dat was een jaar geleden nog 34%. 'Dit geeft aan dat wij op weg zijn met het realiseren van onze ambitie om in 2020 meer dan 50% van onze omzet uit e-commerce te halen,' zegt Verhagen. Het aantal verzonden poststukken daalde het eerste kwartaal met zo'n 10%.

Er is voor €8 mln aan kosten bespaard het afgelopen kwartaal, onder meer door 750 brievenbussen te schrappen. Ook zijn sorteerlocaties samengevoegd en is het personeelsbestand ingekrompen.

PostNL handhaaft het verwachte onderliggend cash bedrijfsresultaat voor het hele jaar 2018 op € 160 mln tot € 200 mln. Het bedrijf, dat jarenlang geen dividend uitkeerde omdat het een negatief eigen vermogen had betaalde over 2017 wel weer een dividend van € 0,23 per aandeel.

Bron: Financieel Dagblad