LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

22
jun

Folderbezorger vreest ontstaan grote postmonopolist

De bezorging van reclamefolders van partijen als Aldi, Kruidvat, Action en Albert Heijn zou een stuk duurder kunnen worden als Den Haag plannen doorzet om de concurrentie op de postmarkt terug te draaien. Daarvoor waarschuwt Axender, een landelijke bezorger van ongeadresseerde reclame en huis-aan-huis-bladen. 'Het risico is dat grote en kleine winkeliers straks niets meer te kiezen hebben', zegt Thomas Hopman, directeur van Axender.

Hopman reageert op de plannen van het kabinet om meer samenwerking toe te laten op de postmarkt. Veel marktkenners houden op termijn rekening met een samengaan van de twee grootste postbezorgers, PostNL en Sandd. Volgens staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken is meer consolidatie de beste manier om in de krimpende postmarkt de kwaliteit overeind te houden.

Axender vreest echter dat de komst van een monopolist in de postmarkt ook zal leiden tot verschraling op de markt voor bezorging van ongeadresseerde post en huis-aan-huis-bladen. De foldermarkt is een duopolie: zo'n 60% is in handen van PostNL en dochteronderneming Spotta. Uitdager Axender heeft naar eigen zeggen een marktaandeel van zo'n 40%.

'De kans is groot dat bij consolidatie in de postmarkt de bezorging van geadresseerde en ongeadresseerde post als eerste zal worden gecombineerd', zegt Hopman. 'Iedere zaterdag ontvangen consumenten post en de folder van Albert Heijn samen op de mat. Het ligt voor de hand dat hier het folderpakket van Spotta eenvoudig aan toegevoegd kan worden.'

Hiermee zou PostNL samen met zijn dochterbedrijf Spotta een ongekend sterke positie kunnen verwerven op de foldermarkt, wat al jarenlang een vechtmarkt is. Axender wist zijn marktaandeel sinds 2012 naar eigen zeggen uit te breiden van 23% naar zo'n 40%, maar tegen een forse prijs. De afgelopen jaren boekte het bedrijf verlies, in 2016 in totaal €2,6 mln. In 2011 trok Deutsche Post zich terug uit de Nederlandse markt, waar het eigenaar was van Interlanden, een bedrijf dat zijn oorsprong had in de Interlanden Sprei Groep van uitgeefconcern Wegener.

'Ik snap dat er consolidatie nodig is, simpelweg door de krimp van de postmarkt. Maar het mag er niet toe leiden dat er geen mededinging meer mogelijk is op de ongeadresseerde markt', zegt Hopman. Hij wil in gesprek met het ministerie van Economische Zaken. Die moet garanderen dat PostNL op aanpalende markten geen misbruik mag maken van zijn machtspositie. 'Wij willen dat EZ daar in haar beleid rekening mee houdt.

Bron: Financieel Dagblad