LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

20
aug

Koen van Gerven: "De last mile is allesbehalve een gestabiliseerde markt"

Het gratis thuis pakjes leveren is geen duurzaam model, geeft Koen Van Gerven, CEO van bpost, toe. Dit model zal dan ook niet ongewijzigd blijven. Het post- en pakjesbedrijf zoekt naar andere manieren om die leveringen te organiseren, maar de resultaten zijn er niet altijd. De last mile is immers allesbehalve een gestabiliseerde markt.

In een interview met De Standaard legt Van Gerven uit dat Bpost initiatieven genomen heeft rond duurzame leveringen in grote steden, waar het “de vrachten in de periferie liet samenkomen en dan met een kleiner, groen transportmiddel naar het stadscentrum reed. De resultaten zijn niet bemoedigend. Er is heel weinig vraag naar. Men is niet bereid daar iets voor te betalen. Het is vandaag niet duurzaam, maar ik heb niet het gevoel dat het heel hoog op de agenda van de consument staat.”

Bpost investeert al langer in een groenere pakjesdistributie in de steden. Zo’n vijf jaar geleden lanceerde het bedrijf City Logistics in Antwerpen en nam het in 2015 City Depot over. Vorig jaar kwam ook Bubble Post in handen van het postbedrijf en enkele maanden geleden volgde Parcify. Hiermee beschikt bpost over zeer veel know how op gebied van duurzame distributie.

Dat de resultaten niet bemoedigend zijn, zegt veel over de markt van de pakjesleveringen. “Die is en blijft in volle beweging. Bpost is bereid om te pionieren inzake duurzame logistiek – en ook in Fresh en Food – maar niet alle investeringen geven het verhoopte resultaat. Niet alleen bij ons, maar ook bij de anderen. Iedereen zoekt zijn weg”, zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck.

“Er wordt dus veel uitgetest in deze markt in volle evolutie, wat trouwens ook geldt voor de B2B-sector. De vraag is aan welke prijs deze diensten aangeboden kunnen worden en wat de klant ervoor wil betalen?”, voegt ze toe.

 Dat zegt Van Gerven ook in het interview: “Het is allesbehalve een gestabiliseerde markt. Er is veel innovatie, niet alles lukt. En het is niet zo dat als je meer levert, de kosten per extra pakje dalen. Ook DHL worstelt daarmee, dat is geen slecht gezelschap. We weten dat we nog werk hebben”, klinkt het nog.

Bron: Gondola.be