LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

02
okt

Pakjes ophalen en fiets lenen bij de bushalte

Het bedrijf EVAnet gaat de concurrentie met PostNL en DHL aan. De bushalte gaat daarbij een centrale rol spelen. Daar kunnen busreizigers hun bestelde pakjes ophalen. Bij de bushalte 2.0 kunnen ook een toilet, winkeltje of deelfietsen komen.

De eerste drie haltes komen in het eerste kwartaal van 2019 in Zuid-Holland. Die provincie heeft als eerste deze bushalte 2.0 besteld bij het Santpoortse bedrijf EVAnet. "De exacte plekken maken we later bekend, maar het zijn in ieder geval drie haltes van R-net. Die haltes zijn namelijk al van de provincie en daar komen veel reizigers”, kan directeur Mick Walvisch wel verklappen.

Met de drie haltes willen EVAnet en Zuid-Holland eerst kijken of het systeem ook in de praktijk werkt. Daarna worden meer haltes aangepast, het liefst in heel Nederland. "Er zijn 32.000 bushaltes in Nederland. In de steden zijn meestal wel goede voorzieningen, maar aan de rand van de stad, in Vinexwijken en buiten de steden zijn de voorzieningen minder. Daar is het interessant om de bushalte uit te breiden met extra diensten. Bij voorbeeld met een openbaar toilet, een winkeltje, deelauto’s of leenfietsen. Die invulling moet je per locatie bekijken.”

Volgens Walvisch is de bushalte een ideale plek om pakjes en bestellingen op te halen. "Nu komt de pakketdienst bij je thuis op een moment dat je zelf aan het werk bent. Dan wordt het bij een van je buren afgeleverd of niet. Het is toch veel handiger je pakje op te halen wanneer je uit de bus stapt en naar huis loopt of fietst. Dat scheelt ook een hoop busjes die rondrijden.”

In eerste instantie wilde EVAnet in zee gaan met bedrijven zoals PostNL, DHL en AH. | Maar die hadden geen interesse. Daarom pakken we die distributie nu zelf op. We worden in feite een wit label, een Uber voor pakjes. Bij bestellingen via internet kan je dan in de toekomst ook aanvinken dat je je pakje bij een bepaalde bushalte wil laten bezorgen. Wij verzamelen die pakjes en brengen ze naar de haltes. Maar dat kan in de toekomst ook een plek in een wijk of een parkeergarage zijn”, verwacht Walvisch.

Het wordt overigens geen muur met hokjes en deurtjes waarachter de pakjes liggen. "Ik ben nu in Finland waar ze al werken met robotkasten. Die stop je vol met pakjes, pakweg 300. Iemand haalt dan met de QR-code op de telefoon het pakje op. De robot zoekt dat pakje op en geeft het af. In mobiliteitsapps zoals van busbedrijf EBS, kan je dan je pakje al volgen en zien of het is afgeleverd.”

De bushalte is de ideale plek om pakjes op te halen, legt de ondernemer uit. Er is vaak goed nagedacht over waar ze komen, zodat mensen niet te ver hoeven te lopen of fietsen naar een halte. Maar de bushalte 2.0 moet uiteraard meer zijn dan een afhaalpunt. Afhankelijk van de plek en de ruimte denkt het bedrijf aan voorzieningen zoals een openbaar toilet, winkeltje, leenfietsen en uiteraard een comfortabele plek om te wachten op de bus.

Dat laatste vindt de SP in Noord-Holland ook erg belangrijk. Volgens de partij is de kwaliteit van veel busstations onder de maat, zoals bij het treinstation Alkmaar. De SP pleit voor volledig overdekte wachtruimten met schuifdeuren bij OV-knooppunten.

Bron: Gooi en Eemlander