LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

04
okt

Student-koeriers van Cycloon winnen terrein in stadscentra

Drieëntwintig was ze toen ze een baantje nam als fietskoerier. Tien jaar later leidt Marieke Snoek een bedrijf met ruim 900 werknemers.

Cycloon Post & Fietskoeriers is gevestigd op een klein bedrijventerrein aan de rand van Zwolle. In de hal voor post zijn her en der wat mensen aan het werk, maar ze vallen in het niet in de grote zaal. ‘We kunnen vier tot vijf keer meer post verwerken dan we nu doen’, zegt algemeen directeur Marieke Snoek (33).

Iets verderop, in de hal van de fietskoeriers, is de sfeer dynamischer. De hal is het domein van jonge mensen in sportkleding. Muziek schalt uit luidsprekers. De vrachtfietsen staan kort op elkaar opgesteld. De meeste koeriers zijn student of doen het werk naast een ander baantje.

Snoek heeft sinds vijf jaar de leiding over de onderneming. Ze was fietskoerier toen ze in 2008 gevraagd werd planner te worden bij Cycloon. Even later moest ze de bedrijfsleider vervangen en nog weer later kreeg ze de algehele leiding. Af en toe wordt ze bijgestaan door een coach of een financieel adviseur.

Fietsen zijn milieuvriendelijk en dat pakt in het huidige klimaat goed uit. Veel opdrachtgevers willen ‘iets duurzaams’ doen en schakelen Cycloon in voor hun post of pakket. Het is terug te zien in de cijfers. Zes jaar geleden was de omzet €2,5 mln, dit jaar stopt de teller waarschijnlijk bij €19 mln. Ruim 900 mensen, bijna allemaal parttimers, bezorgen dagelijks op felrode fietsen de post of de pakketten.

De omzetgroei ging overigens niet zonder slag of stoot. ‘We hebben in 2016 en 2017 te veel tegelijk geïnvesteerd. Via een overname kregen we bijvoorbeeld ineens 30 auto’s erbij. We kochten ook in één keer 80 vrachtfietsen van €3000 tot €4000 elk. We wilden zo snel mogelijk in heel Nederland pakketten gaan bezorgen. We trokken een te grote broek aan.’

Op de Nederlandse pakkettenmarkt zijn DHL en PostNL de absolute heersers, maar Cycloon lijkt een niche te hebben gevonden: het stadscentrum. Dat wordt steeds vaker verboden gebied voor autoverkeer en dan zijn de laatste kilometers die een pakketje moet afleggen een uitgelezen kans voor de fietskoeriers van Cycloon. Grote klanten zijn de webshop FuturumShop, Wehkamp en winkelketen Dille & Kamille.

Cycloon claimt het grootste fietskoeriersbedrijf van Europa te zijn. Het jonge bedrijf beschikt over 155 (zware) vrachtfietsen en 80 koeriersfietsen. Het bedrijf heeft zelf software ontwikkeld om de orderverwerking soepel te laten verlopen.

De ambitie van een landelijk netwerk voor pakketbezorging is overigens niet verdwenen. Snoek ziet het er de komende jaren wel van komen, maar dan met lokale partners.

Anders dan de pakketbezorging krimpt de Nederlandse postmarkt structureel. De volumes dalen en er zijn steeds minder postbezorgers actief. Cycloon merkt dat ook, maar toch ziet Snoek perspectief in de markt: het bedrijf kan groeien door overname van een postkamer van een gemeente of een regionaal postbedrijf.
Bij het postbedrijf van Cycloon werken ruim 650 mensen. De meesten hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Het bedrijf ontvangt looncompensatie voor de inzet van die werknemers.

Directeur Snoek: ‘Het is een feest om te werken met onze postsorteerders en postbezorgers. Ze kunnen meer dan ze zelf dachten. Wij proberen ze vertrouwen te geven. Er is ruimte om een fout te maken. En niet onbelangrijk, ze hoeven nu niet meer hun hand op te houden.’

Afgelopen zomer stapte investeerder Wadinko in. De Zwolse financier verwierf een belang van 33% in de onderneming en voorziet Cycloon van een kapitaalinjectie, bedoeld om het werkkapitaal te verruimen.

Bron: FD