LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

23
okt

Pakketbezorgers dreigen met acties tegen PostNL tijdens Sinterklaas

Nederlandse pakketbezorgers bereiden acties voor tegen hun grootste opdrachtgever PostNL, uit onvrede over diens bezorgtarieven. Rond de drukke Sinterklaasdagen zullen pakjes mogelijk veel te laat bezorgd worden als deel van zogenoemde 'stiptheidsacties', dreigt voorzitter Willem Snel van de branchekoepel BVPD, die spreekt namens zo'n 150 bezorgbedrijven met 2500 werknemers.

De acties volgen op het stuklopen van de maandenlange onderhandelingen met het bedrijf. Maandag verwierp 100% van de bezorgersachterban het 'eindbod' van PostNL, zegt Snel. 'We zaten heel ver uit elkaar.' Volgens de voorzitter, die tevens een eigen bezorgbedrijf runt, nemen de volumes de afgelopen jaren hand over hand toe, maar stijgen de tarieven niet mee. 'Het water staat mijn leden aan de lippen.'

Eerder deze maand erkende de voorzitter in een interview met het FD dat zijn leden massaal de cao ontduiken, door te weinig of geen toeslagen en vakantiegeld te betalen. Dat doen ze om te voorkomen dat zij financieel 'leeglopen', beweerde hij. 'De grens is bereikt', aldus Snel toen.

Een woordvoerder van PostNL zegt in reactie tegenover deze krant dat de bezorgtarieven van het bedrijf de afgelopen tweeënhalf jaar met 14% zijn gestegen. In juli is het tariefmodel voor het laatst aangepast en dat gebeurt opnieuw per 2019, in lijn met de cao.

'Wij blijven in gesprek met onze ondernemers en de BVPD en gaan ervan uit dat we met goede oplossingen kunnen komen zodat consumenten hun pakketten blijven ontvangen. Uitgangspunt is altijd dat klanten, ondernemers en PostNL gezamenlijk groeien en profiteren. Wij staan voor goed opdrachtgeverschap.'

Hoe ver de partijen nog uit elkaar zitten, wil Snel niet zeggen. Hij eiste eerder een verhoging tussen de 10% en 15% om tot 'eerlijke' tarieven te komen. Los van de tarieven, vormen ook andere voorwaarden een struikelblok in de onderhandelingen.

De acties van de onderaannemers zouden op een gevoelig moment komen voor de pakketreus: de decembermaand is goed voor een belangrijk deel van de jaaromzet, en vertragingen en onregelmatigheden in de bezorging stralen slecht af op de reputatie onder consumenten.

Hoe de protesten er precies uit komen te zien, is nog onderwerp van overleg tussen de bezorgbedrijven onderling. Zij kunnen niet zomaar het werk neerleggen. PostNL zou dat voor een rechter kunnen uitleggen als wanprestatie waarbij onderaannemers aansprakelijk moeten worden gesteld.

De vakbond FNV constateerde vorig jaar 'systematische' overtreding van de cao in de pakketbezorgingsmarkt, op alle terreinen: de hoogte van het loon, in de urenberekening, het loon bij ziekte, te weinig toeslagen voor overuren en zaterdagen en de uitbetaling van vakantiegeld. De bond wees als verantwoordelijke niet alleen de bezorgbedrijven aan, maar ook hun grote opdrachtgevers PostNL, DHL, GLS en PDP.

De koepel BVPD is nog steeds in onderhandeling met DHL, en GLS en DPD ontvangen binnenkort een uitnodiging van hun onderaannemers, zegt Snel.

Bron: FD