LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

29
okt

PostNL-startup Stockon gestopt met boodschappen via pakketpost

Stockon, de bezorgdienst voor boodschappen die begin dit jaar live ging, maakt volop reclame met 'klimaatneutrale boodschappenbezorging'. Hoe gaat het nu met deze boodschappen-app?

Stockon ging in februari live, als nieuwe concurrent van boodschappenbezorgers Albert Heijn en Picnic. De belofte: gemakkelijk bestellen via een app en gratis 'klimaatneutrale' bezorging in heel Nederland. Belangrijk verschil met de andere aanbieders: de startup richt zich op spullen die langer houdbaar zijn.

Retailexpert Paul Moers twijfelde bij de start aan het verdienmodel. "Supermarkten verdienen op verse producten. En die productgroep laat deze startup links liggen. Houdbare producten hebben veel minder marge. Het feit dat ze nog geen vers aanbieden, vind ik bijna dodelijk", zei hij.

Waren zijn zorgen terecht? Hoe gaat het nu met Stockon?

"We leveren inmiddels twee keer zoveel producten en hebben wat zaken veranderd", reageert directeur Stephan Bosman. "We zijn daarom een grote campagne begonnen om voor het eind van het jaar nog extra te groeien."

Stockon-boodschappen werden in eerste instantie bezorgd door PostNL. Dat is inmiddels veranderd, want er zaten nadelen aan de pakketservice, vertelt de directeur van Stockon. "We kregen nog wel eens opmerkingen over de manier waarop we producten inpakten."

Pakketbezorging bleek niet zo veilig voor breekbare producten. "Onze dozen gingen door hetzelfde sorteersysteem als andere pakjes", vertelt Bosman. "De dozen werden gestapeld, er werd mee geschud. Als een pot tomatensaus via de pakketpost werd bezorgd, moest er bubbeltjesplastic omheen. En bij kleine bestellingen moest er opvulmateriaal in de doos om beschadigingen te voorkomen."

Niet handig en milieuvriendelijk dus. Voor producten als melk en brood bleek de pakketdienst al helemaal niet geschikt. PostNL heeft ook al jaren een Food-netwerk en daar maakte Stockon ook deels gebruik van. Sinds eind augustus gebruikt de startup alleen nog deze bezorgdienst speciaal voor voedsel.

Enige nadeel: terwijl de pakketdienst ook overdag bezorgt, leveren de Food-bezorgers van PostNL alleen in de avonduren, in tijdvakken van twee uur. "Maar het voordeel daarvan is weer dat je precies weet wanneer je boodschappen aankomen", vertelt de directeur.

Verder worden de boodschappen ingepakt in papieren tassen en koelkratten. "Zo hoeven we het milieu niet extra te belasten en komen je boodschappen toch heel aan", zegt hij. "De klantervaring is ook beter. Bezorgers komen met een krat aan de deur en pakken daar de tasjes uit."

Voornaamste reden om helemaal over te gaan op het Foodnetwerk, was dat hij nu ook verse producten kan leveren. "Sinds september bezorgen we ook zuivel, rechtstreeks uit de FrieslandCampina-fabriek."

Bosman vertelt dat het doel is om alle wekelijkse boodschappen te leveren. "De repeterende boodschappen, daar zijn wij voor. Dat zijn toiletrollen en potten pindakaas, maar ook verse producten als melk, brood, eieren en komkommers."

Nu levert Stockon dus ook melk en yoghurt, later dit jaar volgen groente, fruit en brood. Hij denkt dat hij daarmee juist kan concurreren met de grote namen in de markt. "Albert Heijn en Jumbo leveren uit hun magazijn, wij leveren rechtstreeks vanaf de producent. Daardoor zijn producten super vers en langer houdbaar."

Bron: RTL-Z