LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

20
nov

Medische post raakt zoek bij postbedrijf Sandd uit Apeldoorn

Medische post met uitslagen van bevolkingsonderzoeken verdwijnt bij postbedrijf Sandd uit Apeldoorn. Bevolkingsonderzoek Oost in Deventer heeft dit als een datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Sandd heeft de kwestie in onderzoek.

De kwestie komt aan het licht na een melding van een Hengeloër, die op de beveiligde omgeving van de website van Bevolkingsonderzoek Oost zag wanneer de uitslag aan de postbezorger was aangeboden. De uitslag werd echter niet bezorgd, ook niet nadat het stuk door Bevolkingsonderzoek Oost opnieuw aan Sandd was aangeboden.

Bevolkingsonderzoek Oost verzorgt bevolkingsonderzoeken naar baarmoederhalskanker, borstkanker en darmkanker. Bij het onderzoek naar darmkanker neemt de deelnemer zelf thuis een monster, stuurt dit op en krijgt dan binnen twee weken de uitslag thuis. Met DigiD kan men inloggen op de site van Bevolkingsonderzoek Oost, om de status van het onderzoek in te zien.

De problemen met de bezorging van de uitslag zijn bekend bij Bevolkingsonderzoek Oost. "Wij hebben contracten met PostNL en Sandd”, zegt een woordvoerster. "Bepaalde uitslagen willen we binnen 24 uur bij de cliënt hebben. Dat verloopt via PostNL, omdat Sandd slechts twee dagen in de week post bezorgt.”

Volgens Bevolkingsonderzoek Oost verloopt de postbezorging bij Sandd vaker niet goed. "Heel veel andere organisaties hebben daar mee te maken. We zijn met Sandd hierover in gesprek. Bovendien melden we bij elke brief waarmee dit voorkomt een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Vaak geeft een cliënt ook aan dat hij al meer poststukken niet heeft ontvangen.”

Volgens Bevolkingsonderzoek Oost is er nog geen andere methode om de uitslag van het onderzoek bij de deelnemers te krijgen.

Bevolkingsonderzoek Oost wil een verklaring van Sandd. Een woordvoerster van Sandd kan die nog niet geven. "Er zijn wat uitdagingen geweest”, reageert zij. "Wij zijn nu druk in de weer om onze interne processen te optimaliseren. Inhoudelijk kan ik daar niet op ingaan.’’

Bron: De Stentor