LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

27
nov

Postbedrijf Sandd is wel vaker gevoelige poststukken kwijt

Opnieuw wordt postbedrijf Sandd ervan beschuldigd gevoelige post kwijt te zijn geraakt. Nu door een inwoner uit Enschede, die zegt dat bankafschriften van ING nooit zijn bezorgd. Een inwoonster van Hengelo mist afschriften van de SNS-bank.

Bevolkingsonderzoek Oost trok vorige week aan de bel bij de Autoriteit Persoonsgegevens vanwege een datalek. Een Hengeloër had op de beveiligde omgeving van de website van Bevolkingsonderzoek Oost gezien wanneer de uitslag van een medisch onderzoek aan de postbezorger was aangeboden. Echter, de uitslag werd niet bezorgd, ook niet nadat het stuk door Bevolkingsonderzoek Oost opnieuw aan Sandd was aangeboden.

Het lijkt niet de eerste keer dat Sandd poststukken kwijtraakt. Zo had een vrouw uit Enschede tussen half augustus en 16 oktober afschriften moeten ontvangen. Na reclameren bij ING stuurde de bank de afschriften nog een keer, nu met PostNL. "Toen kwamen ze wel binnen", zegt ze.

Zij zegt dat ze ook post van Menzis had moeten ontvangen, zoals de berekening van de nieuwe zorgpremie. "Die kwam weken later pas binnen." In beide gevallen gaat het om post met vertrouwelijke en fraudegevoelige persoonlijke informatie.

ING zegt dat alle niet-dagelijkse afschriften met Sandd verstuurd worden. Dat zijn er 2,5 miljoen per maand. Een woordvoerster bevestigt dat er soms afschriften verdwijnen: "Klachten worden altijd zorgvuldig onderzocht." SNS zegt inderdaad een klacht te hebben ontvangen van een klant uit Hengelo, maar zegt dat dit niet vaak voorkomt. ING heeft met Sandd afgesproken dat zij mogelijke datalekken consequent meldt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Postbezorger Sandd zegt zich niet te herkennen in het geschetste beeld. "Ons uitgangspunt is en blijft dat post correct en op tijd bezorgd wordt. Net zoals bij ieder ander bedrijf waar veel mensen werken worden er wel eens fouten gemaakt. Maar we staan volledig achter onze bezorgers en onze dienstverlening. Daarnaast houden we ons altijd aan alle geldende wet- en regelgeving.”

De incidenten met het niet bezorgen van belangrijke, fraudegevoelige post maken duidelijk dat de liberalisering van de postmarkt is mislukt, reageert FNV-bestuurder Etienne Haneveld. De FNV-bestuurder hoort de verhalen over verdwijnende post ook van kaderleden. "Onderbetaalde postbezorgers, en mede daardoor een chronisch gebrek aan voldoende bezorgers, gaat natuurlijk ten koste van de kwaliteit en leidt tot dit soort situaties.”

Haneveld weet dat postbedrijf Sandd voor bezorging ook goedkope scholieren inzet. Hij kent de verhalen, dat wanneer deze medewerkers vakantie nemen, hun gevraagd wordt zelf vervanging te regelen. Lukt dat niet, dan kan post zomaar weken blijven liggen.

Bron: AD