LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

10
feb

Britse pakketbezorger Hermes ziet omslag in zzp-klimaat

Het politieke klimaat rond de positie van zzp'ers verandert, zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Nederland. Het idee dat mensen met onzekere arbeidscontracten meer bescherming behoeven, wint terrein. Voor Martijn de Lange, ceo van de Britse pakketbezorger Hermes, was dat een belangrijke reden om met de vakbonden in overleg te gaan over een speciale cao.

De Nederlander in Duitse dienst - Hermes is onderdeel van detailhandelsbedrijf Otto - tekende vorige week de eerste cao voor zelfstandigen in de kluseconomie. Dat werd gevierd met de loco-burgemeester van Londen en leden van het schaduwkabinet, zoals de Labour-oppositie wordt aangeduid. Hermes is na Royal Mail is de grootste partij op de Britse bezorgmarkt. Het bedrijf leverde vorig jaar 336 miljoen pakjes af. 'Meer dan PostNL', zegt De Lange, die in 2007 voor het toenmalige TNT Post naar Engeland kwam. In 2013 stapte hij over naar Hermes.

De deal wordt gezien als een doorbraak, die ook platformbedrijven als Uber en Deliveroo aan het denken kan zetten. Net als in Nederland komen bonden en platformbedrijven in het Verenigd Koninkrijk elkaar vooral tegen in de rechtszaal. Hermes doorbreekt dat patroon, hoewel het aanvankelijk dezelfde kant op leek te gaan, vertelt De Lange. Nadat koeriers vorig jaar erkenning kregen als 'werkende', een aparte categorie tussen werknemer en zzp'er in, adviseerden advocaten hoger beroep.

'We werken al meer dan twintig jaar met zelfstandige chauffeurs. Dat is iets heel anders dan Amerikaanse bedrijven die nu de grenzen opzoeken. Maar ik heb zelf de keuze gemaakt om met de bonden te gaan praten.'

De Lange zag de rechterlijke uitspraak als teken aan de wand. De inmiddels drie miljoen Britse zelfstandigen zijn een onmisbare banenmotor, maar het idee dat ze te weinig bescherming genieten, leeft steeds sterker. Premier Theresa May beloofde bij haar aantreden dat ze zich sterk ging maken voor 'hardwerkende gezinnen' die niet genoeg geld verdienen om rond te komen.

In dat klimaat is het voor Hermes voordeliger om zich met een innovatief model te profileren als opinieleider, redeneerde De Lange. 'We behouden de flexibiliteit van het ondernemerschap, maar voegen daar wat rechten en zekerheden aan toe.' Koeriers die daarvoor kiezen kunnen een gegarandeerd uurloon krijgen en betaalde vakantiedagen.

De Lange schat dat 20% van de 15.000 koeriers als 'zelfstandige plus' gaan werken, maar dat de rest zelfstandig zal blijven, 'Het is ook een levensstijl. Er zijn ouders die alleen parttime willen werken om er voor de kinderen te zijn. Anderen bouwen in hun dagelijkse ronde een bezoek aan hun oude moeder in.'
Het morele leiderschap heeft een prijs. De Lange verwacht dat de personeelskosten met meer dan £10 mln (€11,4 mln) per jaar zullen stijgen. Dat kan hij niet verhalen op de klanten. 'We gaan het financieren uit de groei.' Vorig jaar bedroeg die 15% en voor dit jaar mikt hij op 10%. Eigenaar Otto neemt de hogere kosten voor lief, want het familiebedrijf hecht aan de reputatie als lange-termijninvesteerder. 'Het biedt een wat zachter commercieel voordeel.' Hermes hoopt meer te verdienen met een verbeterd digitaal aanbod.

Over die gunstige verwachtingen hangt wel de schaduw van de brexit. Hermes levert 95% van de zendingen af in het Verenigd Koninkrijk zelf, maar Britse internetwinkels hebben ook klanten op het Europese vasteland. Die leveringen, via de Kanaaltunnel, zouden in de knel kunnen komen bij een chaotische brexit zonder deal.

De Lange maakte zich ook zorgen over personeelstekorten. Veel werknemers uit Oost-Europa gaan nu al terug naar hun land. Dat zet opwaartse druk op de lonen. Voorlichting aan buitenlandse werknemers over het verkrijgen van een verblijfsstatus is een belangrijk onderdeel van de brexit-voorbereidingen, net als inrichting van IT-systemen en logistieke processen op mogelijke douaneformaliteiten.

Als Nederlander beziet hij de hele brexit hoofdschuddend. 'Ik begrijp best dat er irritaties waren over de EU. Dit is ook een eiland. Maar deze kwestie is veel te ingewikkeld voor een referendum. Economisch is brexit geen handige stap en het is jammer dat bevolking en het parlement zo gespleten zijn. Door het kiessysteem is het hier niet mogelijk in het midden uit te komen, zoals in Nederland.' Uit zijn contacten met politici houdt hij de indruk over dat niemand nog controle heeft over het proces. 'Niemand wil een no-deal, maar ze zijn het niet eens over wat dan wel.'

Bron: FD