LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

08
mei

PostNL: "Wij vervoeren nog best veel lucht"

Niet de Zuidas, maar Amsterdam-Zuidoost was dinsdag het toneel van de capital markets day van PostNL. Een gloednieuw sorteercentrum prijkt sinds eind vorig jaar vlakbij station Duivendrecht. 

PostNL wil beleggers graag bijpraten over zijn plannen voor de pakketdivisie, de groeimotor van het bedrijf. Gestuwd door de opmars van internetwinkelen is de divisie in de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld. Inmiddels bezorgt het bedrijf 251 miljoen pakketten per jaar.

Tot 2022 rekent PostNL op forse groei: 14% volumegroei en een jaarlijkse omzetgroei van zo'n 10%. Indrukwekkende cijfers, maar het bedrijf moet steeds harder werken om er ook aan te verdienen. Er is veel concurrentie en grote webwinkels als Coolblue bezorgen inmiddels een deel van hun producten zelf.

Alle reden voor PostNL om fors te blijven investeren in pakketbezorging, zeggen ceo Herna Verhagen en cfo Pim Berendsen tijdens een interview op een werkkamer boven in het sorteercentrum. 's Avonds vertrekken ze voor anderhalve week op roadshow naar Frankfurt, Parijs, Londen en de Amerikaanse Oostkust, waar ze pensioenfondsen en andere beleggers hopen te interesseren.

Gewapend met een boekwerk grafieken onderstrepen ze nog maar eens de potentie van de pakketmarkt. Nederlandse consumenten kopen veel op internet, maar nog niet zo veel als Amerikanen en Britten. Zo zit er nog groei in de bezorging van voedsel en gezondheidsproducten, verwacht PostNL.

Om beter van de groei te profiteren moeten de kosten per bezorgd pakket omlaag, zodat de winstgevendheid stijgt en de vrije kasstroom toeneemt. Bijvoorbeeld door bij webwinkels aan te dringen op kleinere pakketten. 'Wij vervoeren nog best veel lucht', zegt Herna Verhagen. 'Vaak krijg je een grote doos en zit er iets heel kleins in.'

PostNL wil in 2021 een volautomatisch sorteercentrum voor kleinere pakketten openen in het midden van het land. Kleine pakketten, op dit moment ongeveer 40% van het totaal, kennen minder afwijkende afmetingen en kunnen sneller worden verwerkt. 'We hebben nu de schaal bereikt voor deze investering', zegt Berendsen.

Een ander verbeterpunt is: het wegnemen van de pieken. Rond Sinterklaas, Black Friday en Oudjaar, maar ook in de week. Elke dinsdag explodeert het aantal pakketten, als de bestellingen doorkomen die consumenten in het weekend hebben gedaan. De extra manuren en ritten om de pieken op te vangen kosten veel geld. Betere afspraken met verzenders en in sommige gevallen ook andere tarieven moeten daar verandering in brengen.

Ook wil PostNL dat pakketbezorgers minder vaak voor een dichte deur staan. Ruim 90% van de leveringen bereikt bij de eerste bezorging hun bestemming. Dat kan nog beter, stelt Verhagen, onder meer met een verbeterde PostNL-app. 'Uiteindelijk willen we alleen nog maar komen als iemand thuis zit. In dat laatste stuk zit nog best veel ruimte voor meer efficiëntie.'

Succes is niet gegarandeerd. De concurrentie op de pakketmarkt is fel, de prijsdruk groot. Grote klanten als Bol.com en Coolblue groeien al jaren harder dan de kleinere webwinkels en kunnen scherpe tarieven afdwingen. Sinds vorig jaar bezorgt Coolblue een deel van zijn producten zelf, een potentieel gevaar voor PostNL. Verhagen wuift dat weg. 'Zo lang wij maar zorgen dat we op kwaliteit en dienstverlening de beste zijn, is dat geen zorg.'

Stijgende arbeidskosten vormen een ander risico. Efficiëntievoordelen die PostNL de afgelopen jaren behaalde in de pakketbezorging werden deels teniet gedaan door hogere arbeidskosten. De krappe arbeidsmarkt maakt het moeilijk om genoeg mensen te vinden. Bovendien oordeelde de rechter dinsdag dat PostNL niet langer gebruik mag maken van contracting, een constructie met onderaannemers die kan worden ingezet als goedkoper alternatief voor uitzenden.

Ook blijft een deel van de pakketbezorgers morren. Brancheorganisatie BVPD, een verband van zelfstandige onderaannemers die voor PostNL werken, stelde dinsdag dat het blijft lobbyen voor een 'fatsoenlijk' bodemtarief. 'Wat PostNL de aandeelhouders vergeet te vertellen is dat de tarieven die PostNL sinds jaar en dag betaalt voor pakketbezorging ver onder de maat zijn', aldus de brancheorganisatie.

Beleggers waren dinsdag niet onder de indruk van het verhaal van PostNL. Het aandeel was de hele dag de grootste verliezer in de Midkap en sloot de dag af met een verlies van 11,1%.

Bron: FD