LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

15
mei

PostNL vreest internetgigant Alibaba

PostNL ziet de komst van Chinese e-commercegigant Alibaba als een risico voor haar groeistrategie. Dat staat in de risico-paragraaf van de jaarrekening.

Het postbedrijf verloor de afgelopen week 23% van de beurswaarde nadat de herijkte strategie werd gepresenteerd. In het kort komt die erop neer dat PostNL in de toekomst als pakketbedrijf verder gaat, als de post verder terugvalt. Met name het internationale pakketbedrijf Spring wordt hierdoor geraakt. Alibaba wil een Europees distributiecentrum openen in Luik, nadat eerst ook Venlo in de race was. Dit mislukte, ondanks directe bemoeienis van premier Rutte.

Volgens PostNL wordt de concurrentie nog heviger door de komst van ’een Chinees internetplatform’. "Met de komst naar Europa verdwijnt voor ons een deel van de internationale activiteiten die wij voor hen verzorgen en is het niet vanzelfsprekend dat wij in de Benelux voor hen bezorgen”, zegt een woordvoerder van PostNL in een reactie.

Met de vestiging in Luik dwingt Alibaba een grotere rol in de distributieketen af, zo is in de inschatting. "Het valt goed te begrijpen dat er gewaarschuwd wordt voor Alibaba, want als dit centrum eenmaal staat zal het los van nog meer verlies bij Spring ook de reguliere pakkettentak in België en NL kunnen raken. En hier is de concurrentie al moordend”, zegt Jasper Jansen van de Vereniging van Effectenbezitters.

In het algemeen lijkt het onvermijdelijk dat internetgiganten als Alibaba en Amazon op de langere termijn een steeds groter deel van de distributieketen zullen willen opeisen, inclusief de bezorging aan de deur, de zogeheten ’last mile’. "Op de lange termijn wil Alibaba misschien wel zelf pakketten aan de deur bezorgen, dan kost dat Nederlandse pakketbezorgers nog meer omzet. Daarnaast zou Alibaba een concurrent kunnen worden als het bedrijf ook logistieke diensten zou gaan aanbieden”, zegt analist logistiek Albert Jan Swart van ABN Amro.

De hele logistieke sector kijkt momenteel naar de logistieke ontwikkelingen bij de webwinkels. Aanvankelijk werd de stormachtige groei van de e-commerce gezien als een nieuwe kans voor de transporteurs. In de Verenigde Staten waarschuwen experts echter dat Amazon een concurrent van pakketbezorgers UPS en FedEx zou kunnen worden. Jansen van de VEB heeft er een hard hoofd in. "Het is de vraag of PostNL kan opboksen tegen deze innovatieve en kapitaalkrachtige grootmacht.”

Bron: De Telegraaf