LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

06
sep

Commentaar: Monopolievorming in een geprivatiseerde markt is zelden goed nieuws voor klanten

Onlogisch was het openstellen van de postmarkt voor concurrenten niet. Ruim twintig jaar geleden was die nodig om de logge PTT in beweging te krijgen. Er kwamen goedkopere aanbieders bij, bedrijven en instellingen konden kiezen wiens postzegel je op een brief plakte, de efficiëntie nam toe. Heel eventjes.

Want de nadelen bleken ook al snel: postbodes in vaste dienst werden ingeruild voor flexkrachten, het netwerk aan brievenbussen dunde uit, en de postzegels werden toch duurder. Want waar vrijwel niemand rekening mee had gehouden: de particuliere markt kromp in plaats van groeide, e-mail verving de brieven, en zelfs overheden begonnen burgers vaker digitaal te benaderen. Houd dan nog maar eens een postnetwerk voor particulieren in stand waarbij je als bedrijf minimaal vijf dagen per week moet bezorgen tot in iedere uithoek van het land. Die eis is namelijk wettelijk vastgelegd.

Niet zo gek dus dat PostNL, de geprivatiseerde erfgenaam van de PTT, in februari aankondigde de enige echte concurrent Sandd te willen overnemen. Liever één postbode met een volle tas, dan twee met een halfvolle, luidde de redenering. En met hogere opbrengsten in de zakelijke markt, waar concurrentie nu de prijzen drukt, kan het verliezen in de particuliere markt opvangen.

Sterke prijsverhogingen volgen
Maar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is tegen. Zo’n fusie creëert een monopolist die grofweg 95 procent van de postmarkt in handen heeft. Sterke prijsverhogingen volgen, denkt de ACM: voor particulieren, en vooral voor bedrijven en overheden, tot 40 procent. En met die winst kan de monopolist andere bedrijven weer uit de aanpalende pakketmarkt drukken.

Monopolievorming in een geprivatiseerde markt is zelden goed nieuws voor klanten. Zie het gedrag van internetgiganten als Google en Facebook, producenten als Apple of sommige farmaceutische bedrijven. Maar misschien moet de conclusie hier anders zijn: dit is deels geen gewone markt. De particuliere markt krimpt snel, maar de hoofdrolspeler is nog steeds gebonden aan regels alsof het een nutsbedrijf is. Alle klanten zijn gelijk: bezorging ver van het distributiecentrum is even duur als bezorging dichtbij.

Staatssecretaris Mona Keijzer van economie en klimaat is nu door PostNL – en eerder door de Tweede Kamer – gevraagd de ACM de fusie toch goed te keuren. Dat kan, gezien het bredere maatschappelijk belang. Ze kan echter ook serieus overwegen zo’n monopolist alleen toe te staan voor de particuliere briefbezorging. Die kan de dure distributie van brieven én de fatsoenlijke betaling van postbodes dan mede financieren uit belastinginkomsten. Terwijl op de zakelijke markt en de pakketmarkt de vrije markt alsnog een kans krijgt.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Bron: Trouw