LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

19
okt

De moeizame strijd van Bpost tegen Amazon

Na een rampzalige opstart slaat de motor van Radial, de Amerikaanse e-commercedochter van Bpost, opnieuw aan. Maar het ‘kleine’ bedrijf moet hard knokken tegen de gigant Amazon. ‘Niet iedereen is tevreden over Amazon. Toch is het altijd ergens in de kamer.’

T-shirts, kostuumvesten, trampolines, kano’s in camouflagekleur, loodzware wapenkoffers en plastic lokherten voor de jacht. In het enorme magazijn van Radial in Richwood, Kentucky, liggen 6 miljoen spullen van een Amerikaans modebedrijf en een sportartikelenbedrijf klaar. Werknemers pikken bestelde items uit voorraaddozen en leggen ze in blauwe boxen, die over eindeloze transportbanden langs een zeven verdiepingen hoge spiraal naar beneden rollen. Nadat arbeiders de spullen verpakt hebben en er een etiket op gekleefd hebben, zijn ze klaar voor verzending naar consumenten in het hele land.

Welcome to the US! Hier werd Bpost precies twee jaar geleden actief in de e-commerce. Het Belgische postbedrijf kocht de firma Radial toen voor 700 miljoen euro van de private-equityspeler Sterling Partners. Maar de deal werd in België op wenkbrauwengefrons onthaald. Wat heeft de Belgische facteur in de VS te zoeken? Moest Bpost zijn geld kwijtraken na de mislukte overname van zijn Nederlandse concurrent PostNL? En wat doet Radial eigenlijk?

Bpost-CEO Koen Van Gerven heeft de Belgische pers in Amerika uitgenodigd om te tonen wat zijn nieuwe dochter in haar mars heeft. Radial regelt de hele online verkoop van Amerikaanse retailketens, die hun omzet willen aanzwengelen. Het bedrijf maakt de online bestellingen volledig klaar, maar kan producten ook inpakken in geschenkpapier of personaliseren. Van Gerven kijkt gebiologeerd hoe machines in Richwood de initialen van een klant in zilveren letters op een leren handtas slaan. ‘Het is niet echt mijn stijl, maar als mensen daar willen voor betalen...’, grijnst hij.

Radial doet evenwel veel meer dan de zuivere ‘fulfillment’. Het bedrijf regelt ook alle betalingen van consumenten en helpt zijn klanten bij het opsporen van fraude. Via artificiële intelligentie garandeert het bedrijven dat ze geen geld verliezen aan bedriegers. Zo annuleert Radial bestellingen van e-mailadressen die pas enkele weken voordien zijn geopend. Daarnaast beheert de Bpost-dochter vijf enorme callcenters, waarin duizenden werknemers Amerikanen helpen bij hun onlineaankoop of het terugsturen van pakjes.

Na een rampzalige opstart slaat de motor van Radial, de Amerikaanse e-commercedochter van Bpost, opnieuw aan. Maar het ‘kleine’ bedrijf moet hard knokken tegen de gigant Amazon. ‘Niet iedereen is tevreden over Amazon. Toch is het altijd ergens in de kamer.’

T-shirts, kostuumvesten, trampolines, kano’s in camouflagekleur, loodzware wapenkoffers en plastic lokherten voor de jacht. In het enorme magazijn van Radial in Richwood, Kentucky, liggen 6 miljoen spullen van een Amerikaans modebedrijf en een sportartikelenbedrijf klaar. Werknemers pikken bestelde items uit voorraaddozen en leggen ze in blauwe boxen, die over eindeloze transportbanden langs een zeven verdiepingen hoge spiraal naar beneden rollen. Nadat arbeiders de spullen verpakt hebben en er een etiket op gekleefd hebben, zijn ze klaar voor verzending naar consumenten in het hele land.

Welcome to the US! Hier werd Bpost precies twee jaar geleden actief in de e-commerce. Het Belgische postbedrijf kocht de firma Radial toen voor 700 miljoen euro van de private-equityspeler Sterling Partners. Maar de deal werd in België op wenkbrauwengefrons onthaald. Wat heeft de Belgische facteur in de VS te zoeken? Moest Bpost zijn geld kwijtraken na de mislukte overname van zijn Nederlandse concurrent PostNL? En wat doet Radial eigenlijk?

Bpost-CEO Koen Van Gerven heeft de Belgische pers in Amerika uitgenodigd om te tonen wat zijn nieuwe dochter in haar mars heeft. Radial regelt de hele online verkoop van Amerikaanse retailketens, die hun omzet willen aanzwengelen. Het bedrijf maakt de online bestellingen volledig klaar, maar kan producten ook inpakken in geschenkpapier of personaliseren. Van Gerven kijkt gebiologeerd hoe machines in Richwood de initialen van een klant in zilveren letters op een leren handtas slaan. ‘Het is niet echt mijn stijl, maar als mensen daar willen voor betalen...’, grijnst hij.

Radial doet evenwel veel meer dan de zuivere ‘fulfillment’. Het bedrijf regelt ook alle betalingen van consumenten en helpt zijn klanten bij het opsporen van fraude. Via artificiële intelligentie garandeert het bedrijven dat ze geen geld verliezen aan bedriegers. Zo annuleert Radial bestellingen van e-mailadressen die pas enkele weken voordien zijn geopend. Daarnaast beheert de Bpost-dochter vijf enorme callcenters, waarin duizenden werknemers Amerikanen helpen bij hun onlineaankoop of het terugsturen van pakjes.

Black Friday
Veel personeel loopt in Richwood nochtans niet rond. In de twee hallen werken vandaag 600 mensen, maar binnenkort zullen dat er 2.500 zijn. De Amerikaanse e-commercebusiness is extreem afhankelijk van de piekperiode rond Black Friday eind november. Die dag luiden grote kortingen de start in van de kerstinkopen. ‘We schakelen nu al een versnelling hoger omdat de rush voor Black Friday binnen drie weken begint’, legt Radial-manager Ilias Simpson uit. ‘Het lijkt misschien niet zo, maar het is hier nu erg druk. Vandaag versturen we 93.000 items. Vanaf deze week komen hier elke dag 200.000 producten binnen.’

Voor Radial is het alle hens aan dek. Het vierde kwartaal maakt of kraakt het jaar van het bedrijf. Tijdens de twee drukste weken draait het vijf keer meer volume dan anders. Sommige klanten verkopen tot 18 keer meer in de piekperiode. Radial moet zijn personeelsbestand daarom tijdelijk verhogen van 5.000 tot 22.000. ‘We werven de klok rond aan’, klinkt het.

Lees het hele artikel hier

 

Bron: De Tijd