LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

06
jan

Eind goed al goed na overname Sandd door PostNL? ‘Dit is een dramaverhaal’

Twintig jaar knokken om brieven en brochures... Sandd gold als belichaming van de geliberaliseerde postmarkt. Met de overname van de Apeldoornse postbezorger door PostNL lijkt daar een einde aan gekomen en uiterlijk 1 februari gaat het licht uit op de hoofdvestiging in Apeldoorn. Voormalig monopolist PostNL is weer de onbedreigde marktleider. Eind goed al goed? Vakbond FNV vindt dat veel te kort door de bocht. "Dit is een dramaverhaal.’’

‘Sort and deliver’ werd in 1999 meewarig aangekeken. Het nietige Sandd dat het wilde opnemen tegen de torenhoge marktleider TNT Post (voorganger PostNL) was als kleinduimpje dat ging vechten tegen de reus. Het leek een kansloze missie waar Apeldoorner Wim van Elswijk met Pieter Klapwijk en Henk Riemens en hun investeringsmaatschappij Trimoteur aan begonnen.

De drie zakenpartners waren echter overtuigd van hun kansen. Ze waren door het nationale postbedrijf eerder ingehuurd om als consultants van A.T. Kearney advies uit te brengen over de verspreiding van post, maar hun adviezen waren niet overgenomen. Van Elswijk en zijn compagnons besloten hun gelijk te bewijzen met een eigen bedrijf.

Luis in de pels
Door lokale postbedrijfjes over te nemen bouwden ze aan een bezorgingsnetwerk dat uiteindelijk heel Nederland zou omvatten en daarmee een volwaardig alternatief zou zijn voor het nationale postbedrijf. Eenmaal genoeg marktaandeel binnengehaald, zou zich vanzelf een aantrekkelijke overnamekandidaat melden, was het idee, zodat het bedrijf met flinke winst kon worden verkocht. De postwereld had met Sandd zijn eigen luis in de pels.

Opschalen
In 2001 gingen de eerste bezorgers namens Sandd op pad met bulkpost van bedrijven (de bezorging van lichte briefpost was nog niet vrijgegeven, dat gebeurde pas in 2009), zoals catalogi van postorderbedrijven en met het Astmafonds als eerste klant. Sandd groeide snel. Toen het op voorspraak van Van Elswijk in 2005 hoofdsponsor werd van voetbalclub AGOVV - waarvoor hij bestuurlijk actief was - was Sandd al op weg naar 210 miljoen poststukken per jaar en beschikte het over een netwerk van achtduizend bezorgers. Dat was voor Sandd het moment om verder op te schalen en een groot distributiecentrum te laten bouwen op bedrijventerrein de Ecofactorij in Apeldoorn. Met resultaat. Sandd groeide door tot 720 miljoen poststukken over 2018.

Lees het hele artikel hier

Bron: De Stentor