LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

25
feb

PostNL verhoogt pakketprijs in kerstpiek

PostNL verhoogt de prijs voor pakketbezorging dit jaar in de Sint -en Kerstperiode. Dat zegt topvrouw Herna Verhagen naar aanleiding van de publicatie van jaarcijfers.

PostNL is leider in de pakketbezorging in Nederland met een marktaandeel van circa 60%. De afgelopen jaren woedde er een heuse prijzenslag onder de grote transporteurs om de contracten van de grote onlinewebwinkels als bijvoorbeeld Bol.com, Coolblue en Wehkamp binnen te hengelen. "We maken meer kosten in deze periode, en daarom hebben we besloten om deze piek te gaan beprijzen. Dat houdt in dat onze klanten meer moeten betalen als we in de feestmaand het pakketje voor hen bezorgen.”

De aankondiging van duurdere pakketbezorging gedurende de piekperiode komt vlak nadat PostNL haar postrivaal Sandd over heeft genomen. Toen werd al aangekondigd dat de gewone postzegelprijs omhoog gaat nu het postbedrijf geen concurrentie meer heeft. Consumentenwaakhond ACM keurde de overname van PostNL en Sandd daarom af. Het kabinet besloot de fusie door te laten gaan.

De afgelopen jaren had PostNL circa 30% meer personeel en materieel in de periode tussen het online koopjesfestijn Black Friday, dat eind november plaatsheeft en Kerst. Ongeveer 20% van het jaarlijkse volume aan pakketjes wordt in de decembermaand bij de deur bezorgd.

Later dit jaar wordt de exacte prijsverhoging bepaald, maar PostNL deelt deze informatie niet met de buitenwereld. Tot nu toe rekenen veel webwinkels geen bezorgkosten als er voor een bepaald bedrag wordt besteld. In opkomst zijn de abonnementen, waarbij de consument een vast bedrag betaalt voor het bezorgen.

Of de consument de hogere bezorgprijs ook gaat merken, is nog onduidelijk, aldus de PostNL-topvrouw. "Het is vervolgens aan onze klanten of ze deze prijsstijging doorberekenen aan de consument. Het afgelopen jaar riepen we hen op om eerder te bestellen. Dat blijven we doen, om de stroom pakketjes aan te kunnen. Dit jaar zijn het er weer 25 miljoen meer.”

De hogere bezorgprijs voor pakketjes in de decembermaand moet er aan bijdragen dat de pakketdivisie meer gaat renderen. Het afgelopen jaar werd weliswaar 7,5% omzet gedraaid met de pakketjes, maar de bedrijfswinst ging slechts een fractie omlaag met €1 miljoen. Dit terwijl de de groei in de pakketjes de neergang bij de de postdivisie moet compenseren. Het afgelopen jaar zat daar een gat tussen van € 77 miljoen.

Dit jaar moet dat gat gedicht worden. "De prijsverhoging is daarvan één onderdeel”, zegt Verhagen. "We gaan er vanuit dat we efficienter zullen werken in de bestaande centra, want daar gaan ook weer pakketjes doorheen dit jaar. Een investering voor nieuw distributiecentrum hebben we uitgesteld naar volgend jaar. Bovendien verwachten we meer van digitalisering, zodat we het pakketje in één keer op het juiste adres afleveren.”

Het afgelopen jaar stond grotendeels in het teken van de overname van Sandd. Sinds 1 februari werken er in totaal 4300 Sandd-medewerkers bij PostNL. Met de franchisenemers loopt nog een rechtszaak, omdat er geen regeling is voor lopende verplichtingen.

PostNL gaat er vanuit dat de groei van het webwinkelen dit jaar verder doorzet, maar wel iets afkoelt. Dit jaar gaat het postbedrijf uit van een groei die tussen de 7% en 9% procent ligt, en daarmee een kwart lager dan vorig jaar.

"Bezorgschaamte zien we niet. Het aantal pakketjes neemt nog steeds toe en ook in de landen die op ons voorlopen, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, zien we dat het webwinkelen toeneemt. Daarom zullen we ook apart sorteercentrum openen. voor pakketjes die niet groter zijn dan een schoenendoos. Dan gaat het sorteren nog sneller.”

Voor de uitbraak van het coronavirus zijn de vooruitzichten niet aangepast, aldus de topvrouw. PostNL levert veel pakketjes af van grote Chinese retailers als Ali-Express. "Er zal enige impact zijn, maar die is niet zodanig dat onze winst dit jaar beïnvloed zal worden.”

Bron: De Telegraaf