LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

10
mrt

PostNL: dit jaar 500 nieuwe pakketpunten

PostNL verwacht dit jaar 500 nieuwe pakketpunten te openen bovenop de huidige 3400 PostNL-punten en 121 pakket- en briefautomaten verspreid over Nederland. Dat zegt het bedrijf in een reactie op de uitzending van Radar gisteren, die ging over de hoge werkdruk van pakketpunten.

Afgelopen jaar zijn maar liefst 600 miljoen pakketten verscheept. Dat zijn er zo’n anderhalf miljoen per dag. Maar plek voor al die pakketten is er steeds minder. Pakketpunten stoppen omdat ze de stroom niet meer aankunnen.

De winkeliers die pakketten aannemen zijn ook niet te spreken over de vergoeding van PostNL. Voor een pakketje krijgt hij 20 cent en voor een pakket met antwoordnummer zoals naar webshops als Zalando, maar 11 cent. ‘Als je naar arbeidstijd gaat kijken, kan dat totaal niet uit’, vertelde een winkelier in Radar.

PostNL kijkt naar eigen zeggen steeds meer naar zelfservicemogelijkheden om de retailers waarmee men samenwerkt te helpen. Daarbij moet worden gedacht aan de pakket- en briefautomaat of zogenoemde scan&go’s, waarmee je het pakket dat je wilt versturen zelf kunt scannen (mits voorgemeld) en verzenden. PostNL verwacht dat eind dit jaar in zo’n 300 retailers een scan&go hebben.

Sinds eind vorig jaar kun je in het hele land een verzendklaar retourpakket meegeven aan een pakketbezorger die bij je aan de deur komt. Dan hoef je het pakket dus niet af te geven op een PostNL-locatie.

PostNL erkent dat het in de drukstbezette gebieden – vaak stadscentra van grote steden – lastiger wordt, iedere vierkant meter is hier gewenst. ”Tot op heden lukt het ons nog altijd de juiste locaties te vinden.’

DHL, de tweede pakketbezorger van het land, heeft op het moment zo’n 3.000 servicepunten. Het grootste deel in de vorm van een servicebalie bij een fysieke winkel en daarnaast in de vorm van buurtpunten (bij mensen aan huis) en in de vorm van pakketkluizen.

De markt groeit inderdaad hard, zegt ook DHL. Ondanks het feit dat DHL ook nog eens harder groeit dan de markt, kunnen onze punten de hoeveelheid pakjes goed verwerken. ‘Grote drukte op bepaalde, bijvoorbeeld extreem centraal gelegen pakketpunten kan verklaard worden door frictie tussen deze snelle groei en het opvangen ervan middels het vinden en optuigen van nieuwe servicepunten. En natuurlijk hebben de pakketpunten in de decembermaand, naast de extra drukte voor de rest van hun activiteiten, te maken met een piek, maar dat is ook de dynamiek van deze markt.’

Bron: Emerce