LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

04
aug

Monopolie leidt tot minder transparantie: pers buiten de deur bij PostNL

Een monopolie, dat een bedrijf het rijk alleen heeft in zijn markt, wordt over het algemeen gezien als ongewenst. Het bedrijf hoeft dan geen moeite meer te doen voor zijn klanten, is het idee. Sinds begin dit jaar heeft PostNL het monopolie op de postmarkt, tegen de wens in van de Autoriteit Consument en Markt, die een samengaan met rivaal Sandd afwees. Staatssecretaris Keijzer verleende een ontheffing om Sandd toch over te nemen.

Nadat het geld was overgemaakt werd duidelijk dat de postzegelprijs verder door zou stijgen en ook de prijs voor een pakketje ging voor het eerst omhoog. Maandag publiceerde het postbedrijf halfjaarcijfers, een vast moment in het jaar waarbij het beursgenoteerde PostNL aan de buitenwereld laat weten hoe het er financieel aan toe gaat. Normaliter ook een moment om de cijfers toe te lichten aan het grote publiek via de pers.

Maar dit jaar is anders dan andere jaren. De bestuursvoorzitter noch de financiële directeur hadden voor het eerst in de negen jaar dat ik het bedrijf volg geen tijd voor een interview met De Telegraaf. Dat was niet nodig, want de cijfers waren toch wel goed. En er was geen nieuws, werd mij een paar dagen van tevoren te verstaan gegeven.

Ik bracht er tegenin dat ik als journalist zelf bepaal wat het nieuws is, en een gesprek wilde ik sowieso. Topvrouw Verhagen was verhinderd; nou dan wilde ik wel iemand anders spreken. Tenslotte is het nooit rustig rond een bedrijf als PostNL, dat bijna iedereen wel kent.

Het is één van de grootste particuliere werkgevers van Nederland, verwikkeld in een fusie die onlangs door de rechter is vernietigd en waar beleggers nog een tijd op dividend moeten wachten. Er werd mij als journalist de mogelijkheid onthouden om te vragen naar andere ontwikkelingen binnen het bedrijf.

Een prangende vraag is bijvoorbeeld: zullen de postzegelprijzen volgend jaar nog verder omhooggaan? Of de moordende concurrentie. De batterij aan rechtszaken, waarbij de vernietiging van het besluit voor de overname van Sandd natuurlijk enorm pikant is. Dat is een blunder van jewelste. Al met al genoeg onderwerpen voor een paginagroot interview.
Nu zijn de tijden voor financieel journalisten veranderd en kunnen bedrijven veel communicatie zelf in de hand houden via sociale media. Maar dit lijkt haast te toevallig. PostNL heeft net het rijk alleen en journalisten worden buiten de deur gehouden.

Kennelijk is PostNL er voor iedereen, behalve voor de pers. Een hellend vlak voor een nutsbedrijf. Waar is de zo benadrukte transparantie? Topvrouw Herna Verhagen is tenslotte een grote meid met een jaarsalaris van ruim €1 miljoen, commissaris bij ING Bank en adviseert de NAVO.

Dan weet je dat de pers erbij hoort, zeker in een groot bedrijf dat zelf zegt zich volop in de maatschappij te bewegen. 

Bron: De Telegraaf/Yteke de Jong