LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

08
aug

Interview: ‘Die pakjesboost bij Bpost heeft ook ons verrast'

Zijn voorganger omschreef de wegsmeltende brievenpost nog als een ‘brandend platform’. Bpost-CEO Jean-Paul Van Avermaet heeft het liever over een wildwaterbaan en een bonanza aan pakjes. ‘Van houten giraffen tot zwembaden, het werd door ons geleverd.’

Toen de coronacrisis uitbrak, ging Jean-Paul Van Avermaet (53) nog eigenhandig pakjes leveren in het Leuvense en ’s nachts post sorteren in een verdeelcentrum. Maar dat moest de handelsingenieur, die sinds februari de nieuwe CEO van Bpost is, al snel stopzetten. ‘"e weet maar nooit dat je het virus krijgt en dat je dan hoort: ‘Hij heeft er het hele bedrijf mee bezocht’’, lacht hij.

Toch wil de postbaas die wekelijkse uitstapjes op het terrein zo snel mogelijk hervatten. "Omdat die voor mij een enorme bron van informatie waren voor de beslissingen die Bpost tijdens de lockdown moest nemen", zegt hij.

Ook in zijn vorige job, bij het beveiligingsbedrijf G4s, liep hij ooit een dag volledig incognito rond dankzij een baardje en een pruik om zich in te leven in de job van bewakingsagent. "Schrik dus niet als hij op een ochtend met een postzak staat te zeulen’" zei een voormalige collega aan deze krant bij zijn aantreden.

Zo gebeurde ook. En de Bpost-topman heeft er nog altijd de mond van vol. "Met een wagentje op zaterdag aanbellen, een pakje voor de deur leggen, twee meter afstand nemen en de levering afronden, dat was voor mij een bijzondere ervaring. Ik heb al aan de sociale partners gezegd dat het verdelen van pakjes zeer motiverend is. Iedereen zegt ‘dank u’ als hij een pakje ontvangt. Dat doet deugd. Ik heb ook gemerkt hoe groot de sociale waarde van een postbode nog altijd is. Mensen weten wie dat is. Ouderen staan erop te wachten bij het raam."

Dat Van Avermaet de nadruk legt op zijn ervaring als postkoerier is niet toevallig. Corona bleek een zegen voor de pakjesbusiness van Bpost. Die ging er in het tweede kwartaal met 78 procent op vooruit, waardoor de omzet van het postbedrijf met meer dan 10 procent steeg tot 1 miljard euro. Flink meer dan waarop de analisten hadden gemikt.

Ook de winst was beter dan verwacht. De bedrijfswinst kromp wel met een derde tot 75 miljoen euro, maar was nog altijd dubbel zo hoog als de voorspelde 37 miljoen. Dat de rendabiliteit ondanks de pakjesbonanza onder druk staat, komt door de daling van het briefverkeer (-18%), waarop Bpost hogere marges boekt. De postbodes brachten zowat een vierde minder reclamefolders rond, omdat veel bedrijven hun campagnes hebben stopgezet.

Een boost in de pakjes en een sneller dan verwachte daling in de brievenpost. Maakt dat u nu gelukkig of ongelukkig?

Jean-Paul Van Avermaet: "De strategische keuze om naast de klassieke mail ook pakjesactiviteiten te ontwikkelen heeft zijn vruchten afgeworpen. Dat is voor mij het belangrijkste. Vriend en vijand zullen verrast zijn geweest over die enorme toename van het pakjesvolume. Ook wij zijn dat, omdat het vooral juni was dat een grote boost heeft gegeven. Iedereen is er hier nu van doordrongen dat pakjes een essentieel onderdeel van onze toekomst zijn."

En de klassieke brief, die is stilaan ten dode opgeschreven?

Van Avermaet: "Ook dat wil ik toch in perspectief zetten. We mogen dan wel op onze piek rond een half miljoen pakjes per dag hebben afgeleverd, op normale dagen verzenden we ook nog 7 tot 8 miljoen brieven. Maar af en toe daag ik mijn medewerkers uit en vraag ik hen: wat betekent dat dan in kubieke meter? En dan moeten we erkennen dat het pakjesvolume bij Bpost een enorme sprong heeft gemaakt. Dat gaf ook uitdagingen voor de sortering en distributie. We hebben 800 extra mensen moeten aanwerven, en een 300-tal kantoormedewerkers hebben mee pakjes rondgedragen om het volume de baas te blijven. Maar we hebben geen enkele klant moeten weigeren."

De grote vraag is wat postcorona van die pakjesbonanza zal overblijven?

Van Avermaet: "Aan het begin van de pandemie heb ik gezegd dat we na de coronacrisis op een hogere groeicurve zouden blijven. Dat lijkt nu te kloppen. Juni was hoger dan we verwacht hadden. Hoe dat in het derde kwartaal evolueert, is moeilijk te zeggen. We gingen voor de coronacrisis uit van 15 à 20 procent groei voor 2020. Daar zitten we momenteel een stuk boven. Ik geloof dat die curve structureel hoger blijft door het grote aantal mensen dat e-commerce ontdekt heeft. We hebben dus voorsprong genomen op onze groeiprognoses, en we bekijken in het licht daarvan onze strategie."

Is die pakjesbusiness de grootste pijler in jullie omzet?

Van Avermaet: "Pakjes en e-commerce zijn nu al goed voor meer dan de helft. Dat was ook de doelstelling. Maar we zien twee grote risico’s voor de tweede jaarhelft. Wat met de consumptie, nu er herstructureringen aan de gang zijn en er jobs beginnen te sneuvelen? En wat met de druk op de retailers? Sommige zullen het mogelijk niet overleven, waardoor we het risico lopen om niet betaald te worden. We volgen dat erg nauw op. Dat is de keerzijde van de medaille. We zijn veel afhankelijker geworden van wat in de e-commerce gebeurt."

Lees het hele interview hier

Bron: De Tijd