LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

11
nov

Bezorgers PostNL, DHL en DPD hebben er een concurrent bij: Budbee

Pakketbezorgers als PostNL, DHL en DPD hebben er een concurrent bij: Budbee, een jong bedrijf uit Zweden dat sinds een jaar ook online bestellingen bezorgt in Nederland. Jørgen Höppener (30) leidt de bezorgdienst in ons land.

De naam Budbee is even wennen. Wat is de betekenis?
"Bud betekent bode of koerier in het Zweeds. En bee is een verwijzing naar een bezige bij, vandaar de samenstelling.''

Grote jongens als PostNL en DHL domineren de Nederlandse bezorgmarkt. Een flinke kluif om daartussen te komen. Hoe onderscheidt Budbee zich van de rest?
"Door de beste service aan de klant te bieden. Klinkt misschien simpel en ambitieus, maar op dat punt is er veel te halen. We bieden flexibele bezorging in de avonduren, tussen 17.00 en 22.00 uur zijn we actief. Tot 13.00 uur kun je op de dag van bezorging nog de levertijd wijzigen. Daarnaast kun je niet alleen zelf aangeven wanneer het pakketje door de bezorger afgeleverd moeten worden, maar ook hoe. Bijvoorbeeld 's avonds kloppen in plaats van aanbellen, omdat de kinderen slapen, of het pakketje achterlaten in een kistje naast de voordeur. Daarbij houden we de klant op de hoogte via de trackinglink of de app, waar de bezorging op de minuut nauwkeurig kan worden gevolgd. Ook retouren worden thuis opgehaald en de bezorger neemt desgewenst een retourlabel mee.''

Toch gaat het bezorgen niet altijd even soepel als je de reviews leest over jullie bedrijf. Veel mensen zien via de app dat de bezorger zo'n beetje op de stoep moet staan, maar dat het pakket vervolgens toch niet wordt geleverd. Hoe kan dat?
"Gelukkig zijn de meeste reviews positief en zijn onze klanten over het algemeen erg te spreken over de service. Maar het gaat inderdaad af en toe mis. Vaak komt dat doordat de chauffeur het adres niet weet te vinden. We proberen dat zo snel mogelijk op te lossen, onder meer via onze klantenservice, die goed bereikbaar is. We maken een onstuimige groei door, zeker na de uitbraak van corona, waardoor nog veel meer online wordt besteld. We doen meer dan een miljoen bezorgingen per maand voor alle vier de landen: Zweden, Finland, Denemarken en Nederland. Het is vanwege groei lastig om een dagelijks gemiddelde aan te geven. Door die snelle groei kan er ook weleens wat fout gaan, maar het stroomlijnen gaat steeds beter.''

Om te blijven groeien, hebben jullie vooral grote webshops nodig als klant.
"We werken inmiddels samen met partijen als H&M, Fonq, Zalando en Asos. Dit soort bedrijven werkt met meerdere pakketbezorgers en kijkt dus kritisch naar de ervaringen van de consument. Als je in Zweden online iets bestelt, kun je kiezen uit vijf bezorgdiensten. De klant zelf bepaalt dus welke bezorger er aan de deur komt. Ik denk dat dit systeem op termijn ook in Nederland kan werken. Met onze benadering van de klant in het achterhoofd zal dit positief voor ons uitpakken.‘’

Heeft Budbee landelijke dekking?
"We komen overal, met uitzondering van de Waddeneilanden. Ons hoofdkantoor staat in Amsterdam, maar onze sorteercentra staan al in negen steden, kriskras door het land. Budbee is sinds 2016 actief in vier landen, met zo'n duizend bezorgers, van wie ruim driehonderd in ons land. Doordat dit land dichtbevolkt is en veel mensen online bestellen, is de Nederlandse markt de snelst groeiende. Vanuit Zweden wordt er behoorlijk geïnvesteerd in onze zelfontwikkelde sorteermachines en andere logistieke en technische zaken. Onze bezorgers zijn niet in dienst van Budbee, maar werken voor lokale koeriersbedrijven. Ondertussen bouwen wij aan ons eigen wagenpark, dat kost tijd.''

Het feestdagenseizoen staat voor de deur. Kunnen jullie de bezorggekte aan?
"We beleven een uitzonderlijk jaar. Sinds maart is er al sprake van een bezorgpiek en we weten niet hoe die piek zich de komende weten gaat uitrekken. Het kan ook zo zijn dat veel mensen al hun cadeaus hebben besteld en dat er sprake is van de gewenste spreiding. We zijn in ieder geval op alles voorbereid en hebben nauw contact met onze leveranciers en bezorgers. We hebben ook extra personeel ingezet in onze sorteercentra. We kunnen nu vooral een beroep doen op medewerkers uit de horecasector die tijdelijk bij ons kunnen werken. We hebben dan ook geen last van krapte op de arbeidsmarkt. Laat de feestdagen maar komen.''

Bron: AD