LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

16
nov

Pakketbezorgers pikken het niet meer!

De Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) heeft opnieuw een rechtszaak aangekondigd tegen PostNL om ‘kostendekkende’ tarieven af te dwingen. De zaak moet begin volgend jaar voor de rechter komen. PostNL ontkent de beschuldigingen.

Dagelijks laat PostNL ongeveer 1 miljoen pakketten thuis bezorgen. Driekwart van die pakketten komen aan de deur via een netwerk van zo’n 600 koeriersbedrijven. Elke koeriersdienst rijdt zijn eigen routes en krijgt betaald via een ‘stoptarief’ dat tussen 1,80 euro in de buitengebieden en 80 eurocent per bezorging in de stad varieert. Bus, benzine, voertuigverzekering, blikschade en personeel moeten de koeriers zelf betalen. De omvang van de pakketpost groeide bij PostNL tijdens de ‘intelligente lockdown’ van dit voorjaar met 25 procent. Sorteercentra draaien overuren, ze werken ook op zondag.

Misstanden
Maar de koeriersbedrijven zelf profiteren niet van de omzetgroei, zeggen ze. ‘Er is misbruik van monopolieposities, pakketbezorgers kampen met een veel te hoge werkdruk, de kwaliteit van de bezorging gaat met rasse schreden achteruit’, somt BVPD-voorzitter Ruud Wassenaar op. Hij verwijst naar recent onderzoek van de Inspectie SZW waarin misstanden in de pakketpostbranche worden aangestipt. Onder andere het NRC heeft hierover uitgebreid bericht.

Brandbrief
Maar BVPD-voorzitter Wassenaar heeft er genoeg van. In een brandbrief aan de Tweede Kamer meldt hij dat PostNL de tarieven voor bezorgdiensten heeft verlaagd, juist door de huidige topdrukte. Dit terwijl het bedrijf zelf de tarieven voor consumenten verhoogt omdat meer materieel en medewerkers nodig zijn om alles te bezorgen. PostNL heeft zijn omzetverwachting voor dit jaar verhoogd naar 175 miljoen euro.

'Tevreden over de samenwerking’
PostNL herkent zich niet in het geschetste beeld. Volgens de Samenwerkingsbarometer denkt 92 procent van de koeriersbedrijven neutraal tot zeer tevreden over de samenwerking. Een woordvoerster van PostNL benadrukt dat de BVPD een deel van de bezorgondernemers vertegenwoordigt. En wel het deel waar de koeriers bij in loondienst zijn. Het klopt volgens haar dat een tarief nu wat omlaag gaat, maar volgens PostNL gaat de omzet van deze bedrijven over de gehele linie juist omhoog. ‘En dat is al jaren zo’, aldus de zegsvrouw. ‘Wij staan ervoor dat iedereen hier een eerlijke boterham aan moet kunnen verdienen.’ Op het platform Logistiekprofs is de discussie over dit onderwerp te volgen.

Bron: ORnet