LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

23
nov

PostNL rekent piektoeslag aan webshops voor decemberdrukte

Webwinkels die een contract hebben met PostNL betalen dit jaar mee aan de maatregelen die het postbedrijf neemt om de feestdagendrukte aan te kunnen. Van 20 november tot en met 31 december betalen zij 25 cent extra per pakket. De toeslag geldt alleen voor webwinkels, niet voor particuliere klanten.

Extra bezorgers
De laatste anderhalve maand van het jaar is een piekperiode voor PostNL. Het bedrijf bezorgt de komende weken tientallen miljoenen pakketten. PostNL verwacht op meerdere dagen ruim anderhalf miljoen pakketten te bezorgen.

Het bedrijf splitst de volumes niet uit tussen particuliere en zakelijke klanten, maar 'het grootste deel van de verzenders betreft webwinkels', zegt woordvoerder Tahira Limon.

Om dat allemaal in goede banen te leiden, zijn onder meer extra bezorgers en meer ritten met vrachtauto’s nodig. Ook blijven sorteercentra langer open en huurt de postbezorger extra opslagruimte in.

Duizenden euro's extra
Die maatregelen kosten geld, zegt Limon, en dit jaar rekenen ze dat voor het eerst door aan de webwinkels die klant bij hun zijn. De toeslag geldt voor alle pakketten die worden verstuurd, dus ook retouren en pakjes die naar het buitenland gaan.

En dat kan aardig aantikken. Elke dag dat PostNL 1,5 miljoen pakketten bezorgt, levert de toeslag ze ruim 280.000 euro extra op, ervan uitgaand dat driekwart van die pakketjes daadwerkelijk van een webwinkel komt.

Vorig jaar verwerkte PostNL in totaal meer dan 50 miljoen pakketten in november en december. Als over 20 miljoen daarvan een kwartje toeslag wordt geheven, zou de decemberdrukte de pakketbezorger 5 miljoen euro extra opleveren.

De vraag of de verwachte extra inkomsten door de toeslag voldoende zijn om de extra maatregelen (bezorgers, opslagruimte, vrachtwagens) te bekostigen, beantwoordt PostNL niet. "Het is een optelsom van verschillende initiatieven die bijdragen aan een duurzame groei van ons pakkettenbedrijf", is het enige dat Limon kwijt wil.

Niet doorberekenen
Wat merkt de gewone consument van het kwartje? Een van de grootste webwinkels in Nederland, Bol.com, heeft al aangegeven de toeslag niet door te berekenen aan de klant. "Verzendkosten voor onze klanten zijn tijdens de feestdagenperiode niet anders dan de rest van het jaar", zegt een woordvoerder desgevraagd.

Webwinkel Wehkamp laat pakketten bezorgen door DHL en Dynalogic. DHL rekent dit jaar geen extra kosten voor pakketten die eind november en in december worden verstuurd.

Pakketbezorger DPD gaat nog een stapje verder en heeft een aparte ‘kwartjescampagne’ opgetuigd. “Wij hanteren geen toeslag tijdens de piekperiode”, zegt woordvoerder Lieke van Lieshout. DPD is van mening dat ze hun dienstverlening ‘voor een eerlijke prijs’ kunnen leveren, ook als het druk is.

Het kwartje van PostNL kan een enorme impact hebben op het bedrijfssucces van webwinkels, meent DPD. "Zeker nu consumenten prijsgevoeliger zijn. Hogere verzendkosten doorberekenen aan consumenten kan ertoe leiden dat ze hun aanschaf bij een ander bedrijf gaan doen. Dit leidt tot omzetverlies." Niet verstandig in dit jaar van corona, vindt DPD.

Bron: RTL-nieuws