LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

07
jan

‘De boodschappen op kaartjes zijn vorig jaar persoonlijker geworden’

PostNL heeft het ongekend druk tijdens de coronacrisis, een periode dat iedereen online winkelt. Topvrouw Herna Verhagen: ‘Wij hebben het in korte tijd voor elkaar gekregen om op te schalen van 5,5 miljoen pakjes per week in januari vorig jaar naar 10 miljoen pakjes per week nu’.

We bezorgen bijzondere momenten’, staat er op de muur beneden op het hoofdkantoor van PostNL in Den Haag. En omdat het grootste deel van het afgelopen jaar als het ware één groot bijzonder moment was, is wel voor te stellen hoe druk het bedrijf van topvrouw Herna Verhagen het had – en nog altijd heeft. Verhagen (van 1966 en nu 8 jaar bestuursvoorzitter bij PostNL) ontvangt haar bezoek op de 18de etage, met een royaal uitzicht op de Residentie. Als we aan de cappuccino zitten gaat het onvermijdelijk over corona, en wat een rare tijd het is waarin we leven. Zoals het overal over Covid-19 gaat. Bij iedereen, in de hele wereld. Maar zo’n panorama, met in de verte de zee, neemt het virus ons niet af.

Hoe kijkt u terug op 2020?
“Voor mij voert toch vooral persoonlijk verdriet de boventoon. Mijn beide ouders zijn dit jaar overleden, best wel onverwachts en vlak na elkaar. Het verliezen van twee mensen die heel belangrijk voor je zijn, daar kun je je niet op voorbereiden. Mijn ouders zijn mijn startpunt en misschien ook wel mijn eindpunt. Het is heel verdrietig.”

Een heel contrast wellicht met hoe het met het bedrijf ging. Hoe was het jaar voor PostNL?
“PostNL heeft wel veel hoogtepunten gekend. Die ‘bijzondere momenten’ benoemen we niet voor niets. Ik denk dat het belang van verbinding met elkaar maken, met dat kaartje, met een pakketje, heel groot is gebleken in dit jaar. Heel bijzonder vind ik ook dat we wereldwijd tweede zijn geworden op de Dow Jones duurzaamheidsindex. Zo’n hoge notering, wereldwijd, daar ben ik heel trots op. Maar ook de enorme waardering voor onze bezorgers springt eruit in dit jaar. Ze zien dat op sociale media en ze merken dat aan de reacties van de mensen in de straat. Dat verdienen ze ook, ze zetten alles op alles om post en pakjes op tijd af te leveren. Wij hebben het in korte tijd voor elkaar gekregen om op te schalen van 5,5 miljoen pakjes per week in januari vorig jaar naar 10 miljoen pakjes per week nu.”

Konden u en uw personeel de drukte wel aan?
“Door de fusie die we dit jaar hebben afgerond met postbedrijf Sandd kregen we er in één klap 4000 mensen bij. Die hadden we ook hard nodig. Daarnaast hebben we 1000 extra mensen bij ons pakkettenbedrijf geworven. Natuurlijk werken zij hard maar ze zijn ook heel trots op hun werk, vooral in deze tijd. Wij meten de tevredenheid van onze medewerkers en daaruit blijkt dat 92 procent van hen graag bij PostNL wil blijven werken. Daar staat tegenover de impact die corona heeft op hun persoonlijk leven. Dat moeten we niet onderschatten.”

Bent u als persoon anders in het leven gaan staan sinds het coronavirus de wereld trof?
“De vrijdag na carnaval, bij de eerste besmetting in Nederland, had ik direct het gevoel: dit is niet gewoon, dit is anders dan anders. Ik wist dat we er iets mee moesten. Vanaf dat moment lag de hoogste prioriteit bij de gezondheid en veiligheid van de medewerkers. Wij deden al veel aan arbo en veiligheid, maar dat kreeg nog meer aandacht. De rust bewaren kon ik altijd al goed, dat is niet veranderd. Door het overlijden van mijn ouders sta ik er wel anders in. Eenvoudige dingen zoals even bellen kunnen niet meer. Ik zal mij deze periode herinneren als voor en na corona maar zeker ook als de tijd voor mijn ouders nog leefden en daarna. Wij zitten hier nu op gepaste afstand van elkaar, kunnen elkaar geen hand geven. Ik hoop dat we corona snel achter ons kunnen laten. Juist bij een bedrijf als het onze besef je hoe belangrijk ontmoetingen zijn. Mensen schrijven ook persoonlijkere boodschappen op de kaartjes die we versturen – dat is erg naar voren gekomen in 2020. De kaart die mensen in de brievenbus krijgen is nu vaak van iemand die ze al drie maanden niet hebben gezien.”

Lees het hele artikel hier.

Bron: Trouw