LEDEN LOGIN
LEDEN LOGIN
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

wachtwoord wijzigen / vergeten?

13
jan

Interview FedEx: ‘Wij willen in de logistiek sterk groeien in Europa’

FedEx kent Europa alleen van de pakjes en van de slepende overname van de laatste grote Nederlandse expresparel, TNT Express. Nu de Amerikanen na bijna vijf jaar die koerier hebben geïntegreerd, is het tijd om ook aan de logistieke kant die overname te verzilveren, zegt de Duitse topman Udo lange van FedEx Logistics in Memphis in de Deutsche Verkehrs-Zeitung.

Hoe gaan jullie dat aanpakken? TNT kostte al gauw 4 miljard euro. Komt er een volgende mega-acquisitie? Of kleinere overnames?

Alles wat ik daarover kan zeggen, is dat wij altijd kijken of er organische groei valt te bereiken in de landen waar wij al eigen vestigingen hebben, of dat acquisities de beste weg zijn.

Waarom expansie in Europa? En waarom de supply chain-markt?

Wat veel mensen in Europa misschien niet weten, is dat wij in de VS en Canada al beschikken over 150 vestigingen. Wij zijn daar in de segmenten consumentenartikelen, detailhandel, gezondheidszorg en hi-tech al geruime tijd actief. Ook in Azië beschikken wij over een groot netwerk. Daarom willen wij nu die know-how ook in Europa verder uitrollen. Met TNT Express heeft Federal Express een beduidende investering gedaan in Europa. Dat integratieproces van TNT is bijna afgesloten. Het doel is nu om in alle Europese landen het complete pakket aan diensten van FedEx aan te bieden.

Misschien daarom ook het hoge Europese gehalte in de top van FedEx Logistics?

Ikzelf kom oorspronkelijk uit Duitsland. Mijn nieuwe rechterhand, Patrick Moebel, is afkomstig uit de Elzas en spreekt vloeiend Frans en Duits. Tijdens mijn tijd voor FedEx in Azië heb ik nauw samengewerkt met Karen Reddington, die nu leiding geeft aan FedEx Express in Europa. Samen zullen wij in Europa de markt opgaan. Europa heeft onze topprioriteit, en Duitsland is daarin natuurlijk de grootste en belangrijkste markt.

Kunt u wat meer concreet zijn over de groeistrategie in Europa? Wat moeten wij ons daar precies bij voorstellen?

Wij willen allereerst het bestaande potentieel in het netwerk van FedEx beter kunnen benutten op logistiek gebied. Dan gaat het om het hele spectrum aan diensten binnen het concern. Daarnaast heeft FedEx Logistics in 31 landen momenteel eigen filialen die aanvullende mogelijkheden bieden. Daar willen wij aan de slag gaan met de modernisering van de IT-systemen in bijvoorbeeld de contractlogistiek.

Gaat u ook het management aanpassen om de groeidoelstellingen te realiseren?

Nee. Patrick Moebel, die recent is aangetreden en afkomstig is van Geodis, heeft de dagelijkse leiding over FedEx Trade Networks en FedEx Logistics. Hij is ook verantwoordelijk voor de lucht- en zeevracht en de douane-expeditie. Bij FedEx Supply Chain blijft Scott Temple de contractlogistiek aansturen.

2020 was ook voor FedEx Logistics een moeilijk jaar door de coronacrisis. Wat heeft u concreet aan aanpassingen doorgevoerd tijdens de pandemie en lockdowns?

De belangrijkste was wel, dat wij voor rond de 4.000 van de 20.000 medewerkers een home-office moesten inrichten. Ook voor mij. De tweede ingrijpende maatregel was het regelen van chartervluchten. Wij hebben bijvoorbeeld rond de 200 chartervluchten gehuurd bij onze zusterorganisatie Federal Express voor het transport van beschermende medische kleding. Daarnaast hebben wij nog het transport van zo’n duizend zeecontainers met medische spullen afgewikkeld. Het was een moeilijk jaar omdat ik zelf ook grotendeels thuis zat. Het is dan amper mogelijk om met onze 20.000 mensen aan het front goed te communiceren.

Wat verwacht u van dit nieuwe jaar? Meer corona-ellende?

De eerste helft van dit jaar zal erg spannend worden. De vraag zal in januari nog hoog zijn, maar de meeste fabrieken in China gaan in februari op slot voor het Chinese Nieuwjaar. Als dat feest er is, wordt het bijzonder interessant te zien hoe de capaciteit gaat reageren op vraag en aanbod. Blijft de vraag dan nog groot genoeg om de actuele vrachtprijzen aan te houden? Of zullen bedrijven straks versterkt overstappen op zeevracht als bijvoorbeeld de luchtvrachtprijzen hoog blijven? De brexit is ook nog een onzekere factor. En we zullen kijken naar nieuwe marktmogelijkheden.

Denkt u daarbij aan de sterke groei van de online bestellingen?

Precies. Tijdens de pandemie vorig jaar heeft de markt onze e-commerce-strategie, waaraan wij jaren hebben gewerkt, eigenlijk ingehaald. Door de sterke groei hebben wij bijvoorbeeld de modernisering van de IT-systemen bij de douaneafhandeling al moeten versnellen. We moeten ons wel afvragen of dat hoge online-gebruik aanhoudt.

Bron: Nieuwsblad Transport